Resepi Biskut Aiskrim Sukatan Cawan

Posted on

Resepi Biskut Aiskrim – Assalamu’alaikum dan salam sejahtera untuk anda semua, Berjumpa kembali bersama kami admin resepibiskutmudah.com yang selalu berkongsi pelbagai macam jenis resepi biskut mudah dan resepi biskut sedap. Kami kali ini akan berkongsi resepi biskut aiskrim sukatan cawan. Mengapa kami berkongsi resepi biskut aiskrim sukatan cawan ? Kerana biskut ini menjadi kegemaran dikhalayak ramai masyarakat Malaysia. Biskut aiskrim ini banyak sekali dijual dikedai – kedai dan pasaraya di Malaysia dan harganya pun bisa bilang murah. Meski murah akan tetapi biskut yang satu ini memiliki rasa yang sangat lazat dan sedap di lidah, sehingga lidah kita ingin mencuba kembali biskut yang satu ini. Resepi biskut aikrim nestum ini banyak sekali dicari oleh kalangan ibu – ibu. Kenapa ? kerana resepi biskut aiskrim rangup ini sangat wajib untuk disajikan di meja pada saat hari raya tiba. Jadi tidak hairan lah apabila resepi biskut aiskrim mat gebu ini banyak digemari masyarakat Malaysia.

Biskut Aiskrim
Biskut Aiskrim

Resepi biskut aiskrim mudah ini sangat mudah sekali dibuatnya. Kenapa ? kerana bahan – bahan yang digunakan pun tidak terlalu sulit dicari dan cara membuatnya pun sangat simple itu juga salah satu alasan mengapa resepi biskut aiskrim mudah ini banyak dicari resepinya. Kami juga sudah menyediakan daftar resepi biskut ais krim nya dibawah jadi anda tidak pelu pening – pening mencari resepi biskut aiskrim mat gebu kembali. Bagi anda yang sudah mulai tertanya – tanya dengan resepi biskut aiskrim mat gebut, sila rujuk resepi biskut aiskrim mudah dan mat gebu dibawah ini.

Resepi Biskut Aiskrim Sukatan Cawan

Bahan – Bahan yang Digunakan :

  1. 1 Buku Buttercup ( 250 g )
  2. 3 Cawan Tepung Gandum
  3. 1 Cawan Gula Kastor
  4. 1 Cawan Tepung Jagung
  5. 1 Cawan Tepung Naik Sendiri
  6. Coklat / Rainbow Rice
  7. Coklat Compound / Masakan
  8. 1 Biji Telur
  9. 1 Sudu Teh Esen Vanilla
  10. 1/2 Sudu Teh Baking Powder

Cara Membuat Resepi Biskut Aiskrim :

  1. Pukul buttercup dan gula kastor hingga kembang. Tapi tak lah sekembang kita nak buat kek tu tau, separa kembang je la kot 😉
  2. Masukkan telur dan esen vanilla, pukul lagi hingga kembang dan sebati.
  3. Masukkan semua tepung dan baking powder. Pukul lagi hingga sebati. Pukul dengan perlahan. Tinggalkan sedikit tepung gandum untuk masukkan last sekali sambil uli dengan tangan, supaya kita boleh kurangkan bila adunan dah jadi doh.
  4. Pastikan ianya menjadi doh bila kita genggam, kalau lembik, masukkan lagi tepung gandum sedikit demi sedikit dan uli lagi sehingga jadi doh yang tidak melekat ditangan.
  5. Leperkankan doh menggunakan roller dan tekap menggunakan acuan berbentuk ais krim.
  6. Susunkan dalam loyang dan bakar pada suhu 180 selama 10-15 minit.
  7. Coklat compound atau coklat masakan dicairkan secara double boiler.
  8. Celupkan coklat dibahagian atas biskut sahaja supaya cepat kering.
  9. Taburkan coklat rice atau rainbow rice diatasnya sewaktu coklat masih cair.
  10. Pastikan coklat betul-betul kering sebelum dimasukkan kedalam telap.

Nota: Buttercup adalah sejenis marjerin yang ditambah butter. Kalau budget lebih, seelok-eloknya guna 100% butter. Nak guna marjerin sahaja pun boleh, cuma rasa biskut kurang sedap. Boleh juga buat campuran sendiri butter 50g dan marjerin 200g

Baca Juga : Resepi Biskut Makmur Susu Sedap

Itu tadi resepi biskut Aiskrim dan cara membuatnya. Jangan lupa share pada kawan – kawan atau keluarga terdekat anda agar mereka dapat membuat biskut aiskrim ketika hari raya tiba. Selamat Mencuba.

Pencarian Resepi Terkini:

  • resepi biskut aiskrim nestum sukatan cawan
  • biskut aiskrim mudah
  • resepi biskut ais krim sukat cawan

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *